Puppycursus

Zonder ervaring en opleiding direct voor de klas. Dat is hoe je als docent begint bij Eerst de Klas. Je leert snel en in hoogtempo, maar die eerste weken zijn toch best heftig. Gelukkig zijn er genoeg mensen met goed bedoelde adviezen. Was er een Crash Course lesgeven en een introductieprogramma bij de lerarenopleiding. Misschien heb ik selectief opgelet, maar van alle goed bedoelde adviezen heb ik vooral meegekregen; wees vooral streng in het begin daarna kun je werken aan de relatie.

Na een jaar lesgeven en lerarenopleiding blijkt dit vooral de Teitleriaanse aanpak. Er blijkt ongelofelijk veel geschreven te zijn over het doceren en het zijn van een betekenisvolle docent. Binnen het traject van Eerst de Klas zijn we met verschillende van deze visies in aanraking gekomen, waaronder die van het NIVOZ. Leerlingen inspireren om verantwoordelijke volwassenen te worden. Dat was immers voor mij ook de reden om het onderwijs in te gaan; direct iets te willen bij dragen aan de samenleving.

Iets bijdragen aan de samenleving en leerlingen verantwoordelijke volwassenen laten worden, zijn alleen geen hele exacte doelen. Er zijn geen formats, lijstjes, regeltjes of methoden waarmee je dit kunt leren. Ervaringen en reflectie daarop zijn wel manieren. Vorig jaar op lerarenopleiding heb ik geleerd scheikunde te geven, dit jaar bij het NIVOZ probeer ik middels gesprekken, het lezen van literatuur en reflectie een docent te worden met pedagogische tact.

Het zal een traject worden van vallen en opstaan, maar afdoende leer je. Het gevoel dat ik begin vorig jaar had, heb ik dan ook steeds minder. Dit viel me op toen mijn vriend met een puppy thuis kwam. Ik weet niks van honden en ook hier kreeg ik weer goed bedoelde adviezen over consequent zijn, straffen en belonen. Maar volgens Carl Safina zijn dieren ook empatiach en kun je met hen een relatie opbouwen. Als je maar aandacht voor hun wereld hebt. Kijk maar eens naar dit mooie filmpje: http://www.ted.com/talks/carl_safina_what_are_animals_thinking_and_feeling

Hoe voed ik nu mijn hond op en hoe werk ik in de klas aan een goede relatie met mijn leerlingen?

Van deze zoektocht zal ik de komende 6 maanden verslag doen middels columns. De zoektocht in de klas, niet met onze pup. Die hoop ik aanzienlijk sneller zindelijk te krijgen dan in 6 maanden.

Deze en andere blogs van Judith zijn eerder verschenen op hetkind.org

http://hetkind.org/author/judith-rotink 


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s